Marktpositie
❖ Marktgericht werken
❖ Product-Markt combinaties en waardeproposities
❖ Klantgerichtheid
❖ Wet- en regelgeving
❖ Innovatiekracht
Wat leveren we, hoe worden we gezien en wat moeten we doen als gevolg van de veranderende wetgeving, wensen en eisen van afnemers en andere stakeholders?
❖ Werken in de keten vraagt afstemming met stakeholders.
❖ Onderzoek naar PMCs geeft inzicht in het verband tussen de producten en markten en in de herkomst van het rendement.
❖ Waardeproposities zijn het onderscheidend vermogen waarom een klant onze producten/diensten prevaleert boven die van de concurrent.
❖ Verdiencapaciteit - de te verwachten waarde verbonden aan de uitbating van een product/ dienst.
❖ De interne analyse geeft inzicht in de sterke en zwakke punten van de organisatie.
❖ De externe analyse geeft inzicht in trends, concurrentie en andere omgevingsvariabelen.
❖ Stakeholders – het in beeld hebben van de belangen en afhankelijkheden van de verschillende belanghebbenden.
❖ Innoveren in de keten, in de interne processen en/ of in het product(assortiment) vereist lenigheid.
Terug naar strategisch scannen.
PRAKTIJKCASES
PRAKTIJKCASES
Klantverhalen | Klantvragen | Klantsectoren | Klant worden |