Even geduld aub...

Strategisch scannen - dromen maken we werkelijkheid

Strategisch scannen valt uiteen in een onderzoek naar de IDENTITEIT, MARKTPOSITIE en PROCESOPTIMALISATIE. De onderzoeksresultaten geven inzicht in sterktes en zwaktes van de onderneming, kansen die benut moeten worden en bedreigingen die het hoofd moeten worden geboden. De resultaten laten zich vertalen in een strategie om te leren ontwikkelen aan de hand van strategische thema’s en ontwikkelprogramma’s.

IDENTITEIT

De ontwikkelkansen worden geïnventariseerd door onderzoek op de volgende vragen:

❖ Wie zijn we, wie willen we zijn, waarom bestaan we en waar geloven we in?
❖ Wat is onze visie, ambities en strategische doelen?

MARKTPOSITIE

De ontwikkelkansen worden geïnventariseerd door onderzoek op de volgende vragen:

❖ Wat leveren we, hoe worden we gezien en waar moeten we op letten?
❖ Wat moeten we doen als gevolg van de veranderende wetgeving, wensen en eisen van afnemers en andere stakeholders?

PROCESOPTIMALISATIE

De ontwikkelkansen worden geïnventariseerd door onderzoek op de volgende vragen:

❖ Wat moeten we (anders) doen om onze continuïteit veilig te stellen?
❖ Welke verspillingen komen we tegen?
❖ Welke kansen laten we onbenut?

Het échte werk begint nu

LEREN ONTWIKKELEN

Het proces dat bij Leren Ontwikkelen wordt doorlopen is van:
1. Organiseren
2. Activeren
3. Borgen

Op basis van de strategische scan resultaten worden de ontwikkelthema’s uitgewerkt in programma’s en projecten met concrete acties. Stapsgewijs worden resultaten geboekt en gevierd. De nieuwe werkwijze is pas gerealiseerd als de projecten zijn omgezet in de werkprocessen.

Met discipline worden de processen voortdurend geoptimaliseerd.

Interesse gewekt? Ga naar Contact voor een persoonlijk advies. 

Jongbloed Strategen